A-kassan.

Jag har haft ett himla strul med min A-kassa som är kommunal. Jag vet inte vem som gjort fel men fel har det blivit också. Jag gick med 2011 då jag började jobba inom kommunala och socialtjänstens benämning. Då sade min ex-sambo till mig att det var jätteviktigt att nu när jag är enbo går med i facket. Innan var vi emot det och allt vad bidrag heter. Då hade vi dubbel inkomst.

Sagt och gjort så gick jag med i kommunal. Jag hade då väldiga svårigheter med papper och blanketter och hade ingen koll alls på läget. Inte för att jag inte ville utan för jag har inlärningssvårigheter som jag först nu i år börjat få upp till medelnivå.

Så jag trodde det skötte sig självt med utbetalning och det ena med det andra. Då jag inte fick något var det en kollega till mig som frågade mig om detta och jag sa att jag hade gett upp och levde verkligen på existensminimum. En lön kunde vara på 6000 till och från vissa månader beroende på hur det såg ut i verksamheten.

Då jag inte arbetade med något annan också av egen vilja så fick det bli så och jag klagade inte utan klarade mig på små medel väldigt bra. Hyran var på 4,600 och resten gick till räkningar. På en 500:ing så handlade jag alltså mat för 300 och hygienartiklar för 100 och 100 till nöjen.

Vid existensminimum har man rätt till försörjningsstöd som det nu så fint heter. Men det var inget jag var intresserad av och ville klara mig själv. Men min kollega hjälpte mig och drog igång ett fall. De på arbetsförmedlingen gick in och hjälpte mig och även en på socialförvaltningen (ej försörjningsstöd!). De kontaktade kommunals A-kassa och talade om för mig att jag ej fått något för jag kunde inte visa på att jag jobbar inom kommunal verksamhet.

Då ska jag tala om att då hade jag jobbat i två år inom kommunal verksamhet. Vår fakckansvarig hade aldrig hört på maken heller. Så det blev ett väldigt pådrag. En på löner bråkade också på dem och till slut fick jag retroaktivt som det såklart skulle skattas på också samt att jag fick för de månaderna framåt. Har man inkomst så har man inte rätt till A-kassan men då det var de som gjort fel så fick jag det.

Sedan så såg jag på mina sidor nu efter allt krångel att jag inte kommer få från A-kassan en period. På grund av att DE har betalat ut för mycket till mig. Men om jag skickat in som jag ska och DE betalar ut fel, är de inte de igen då som gjort fel?

Jag får inga svar. Ringer jag säger de att jag ska skriva till dem och skriver jag så svarar samma jag pratat med i tele på det meddelandet. Så det är en aningens frustrerande.

Det här är en av anledningarna till att jag inte var med i facket innan. Sedan så har jag valt att studera och inte jobba samt att då kan man få A-kassa om man studerar halvtid. Jag brände ut mig, valde att inte sjukskriva mig utan körde på studier vilket var tre lektioner i veckan. Så det kändes lagom.

Jag var tvungen att börja jobba igen då jag ej kan leva på noll kronor. Så fick avbryta min "sjukskrivning" och börja jobba igen. Det känns jättebra men det var inte det som var min tanke alls när jag valde att studera.

Så nog krånglar A-kassan allt.

Men missförstå mig rätt. Det är ett bra system. Dock krånglar det ibland.
 
 
Ekonomi, Livet | A-kassa | |
Upp